EN
Nando Nkrumah is a German-Ghanaian artist who advocates for empowerment and accessibility to spaces, particularly in Germany, through his art. Drawing from a multifaceted life and diverse perspectives of his environment, he weaves them into expressive images, installations, and interventions.
His artistic expression encompasses not only painting and drawing but also digital works, exploring the interplay of past and future while challenging normative and hegemonic societal constructs. His creative process serves as a powerful tool for liberation, aiming to break free from restrictive paradigms and redefine social relationships within society. By merging traditional and futuristic elements, Nkrumah initiates speculative future scenarios and utopias, as well as surreal and futuristic worlds to trigger profound processes of transformation within the NOW.
Nando Nkrumah not only uses visual form as an instrument of empowerment but also views the medium and the mode of use of the exhibition space itself as effective tools to overcome barriers and reconfigure localities and narratives. With this goal in mind, the artist frequently employs augmented reality interventions or projections to challenge the significance and taken-for-granted perception of colonial monuments and structures. Through the use of virtual sculptures and projections, he initiates critical reflections on the historical legacies embedded in these structures.
This approach, in which art, tradition, critique, and visions of the future merge, can be understood as an intimate process of self-empowerment and emancipation. Nkrumah's work creates new points of connection and reference, inviting collective reshaping of the future. His artistic practice functions as a catalyst for communal explorations, enabling us to collectively paint a picture of a utopian future.
DE
Nando Nkrumahs ist ein deutsch-ghanaischer Künstler, der sich mit seiner Kunst für Empowerment und die Zugänglichkeit zu Räumen insbesondere in Deutschland einsetzt. Dazu schöpft er aus einem facettenreichen Leben und den vielfältigen Perspektiven seiner Umwelt und verwebt diese zu ausdrucksstarken Bildern, Installationen und Interventionen.
Sein künstlerischer Ausdruck umfasst neben der Malerei und Zeichnung, als auch digitale Werke, in denen er das Zusammenspiel von Vergangenheit und Zukunft erforscht und normative sowie hegemoniale gesellschaftliche Konstrukte infrage stellt. Sein kreativer Prozess dient als mächtiges Mittel zur Befreiung, das darauf abzielt, sich von einschränkenden Paradigmen zu lösen und soziale Beziehungen innerhalb der Gesellschafft neu zu definieren. Indem er traditionelle und futuristische Elemente verschmilzt, initiiert Nkrumah spekulative Zukunftsszenarien und Utopien, sowie surrealistische und futuristische Welten um tiefgreifende Transformationsprozesse im JETZT anzustoßen.
Nando Nkrumah nutzt nicht nur die visuelle Form als Instrument der Ermächtigung, sondern betrachtet auch das Medium und die Nutzungsform des Ausstellungsraumes selbst als wirksame Werkzeuge, um Barrieren zu überwinden und Ortschaften und Erzählungen neu zu konfigurieren.
Mit diesem Ziel vor Augen setzt der Künstler auch häufig Augmented Reality-Interventionen oder Projektionen ein, um die Bedeutung und selbstverständliche Wahrnehmung kolonialer Denkmäler und Strukturen in Frage zu stellen. Durch den Einsatz virtueller Skulpturen und Projektionen initiiert er kritische Reflexionen über die in diesen Strukturen eingebetteten historischen Erblasten.
Dieser Ansatz, in dem Kunst, Tradition, Kritik und Zukunftsvisionen verschmelzen, kann als intimer Prozess der Selbstermächtigung und Emanzipation verstanden werden. Nkrumahs Werk schafft neue Verbindungs- und Bezugspunkte und lädt zur kollektiven Neugestaltung der Zukunft ein. Seine künstlerische Praxis fungiert als Katalysator für gemeinschaftliche Erkundungen und ermöglicht uns, gemeinsam ein Bild einer Zukunftsutopie zu zeichnen.
2009, La Mercè, Barcelona, Light Painting (live)
2010, Soul Food, Cologne, Painting exhibition toghether with Stephen Lawson
2016, Polymorphosis, Cologne, Art of Buna, Solo Show with Paintings and Jewelry
2017, Into the Light, Accra, Chale Wote Art Festival, Digital Art exhibition (Fine Art Prints)
2019, Arbotage No. 1, Cologne, Walraf-Richartz-Museum (uncommissioned), Augmented Reality Intervention
2019, Jamestown Arbotage, Accra, Chale Wote Art Festival - Augmented Reality Installation
2020, Conversations, Cologne, Rauthenstrauch-Joest-Museum (commissioned), Wall Paintings Intervention
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